Friday, March 2, 2012

TADABBUR ALAM : BUKIT HOWTH, IRELAND


Sebuah perkongsian oleh : Siti Zulaikha Saian

Penat sudah melangkah, entah berapa kali kaki ini memujuk untuk berhenti.
penat juga mengeluh beberapa kali..
Tapi, hati ini tetap juga mahu berjalan lagi..
Tak puas melihat langit dan laut yang terbentang luas yang dapat dilihat dari atas Bukit Howth itu.
Subhanallah. Subhanallah. Subhanallah.

Tiba-tiba terdengar seorang ukhti menyanyi lagu Destinasi Cinta nyanyian Mestica..

" Destinasi cinta yang ku cari, sebenarnya terlalu hampir..hanya kabur kerana dosa di dalam hati.."

Tiba-tiba teringat jalan yang ku rasakan panjang yang baru saja ku lalui di bukit ini..
dan masih lagi berbaki jaraknya yang tidak ku ketahui.

-kerdilnya manusia dibanding alam-


Sedih. 
Sedih kerana mengeluh penat.
Kaki lenguh ni sia-sia saja kalau kita berpenat-penat naik atas bukit ni kalau tidak diniatkan dengan niat yang benar. 

'jalan ni memang sumpah panjanglahh wahai zulaikha yg manja! 
kau takkan jumpa DESTINASI CINTA tu kalau nak berehat-rehat sekarang !'

Pap. 
Entah siapa yang  berbisik di telinga ni.

"Ku gelintar segenap maya
Dambakan sebutir hakikat
Untuk ku semai menjadi sepohon makrifat
Moga dapat ku berteduh di rendang kasih-Mu".

 ************

" Jom berhenti kejap. Kita tadabbur. "

Kini semua orang berada dalam satu  bulatan besar.
Kelihatan semuanya berwajah sedikit penat tetapi gembira kerana dapat meneliti dan menilai betapa hebat dan indahnya ciptaan Allah di bumi Ireland ini.

" Boleh tak akak nak semua orang 'describe one word' pasal apa yang dia rasa dan nampak harini?"

Semua orang senyum-senyum.
Mungkin sebab memang dah ada dalam kepala nak cakap apa,
ataupun sebenarnya tiada langsung idea!
(hehe,mcm org yg tulis ni je)

Seorang demi seorang meluahkan apa yang dirasakan menyentuh hatinya sepanjang perjalanan yang masih lagi ada bakinya itu.

"OSEM!"

"Subhanallah! "

" Speechless.."

 Ada yang tersentuh dengan awan ciptaan Allah.
ada yang tersentuh dengan laut ciptaan Allah yang terbentang luas.
Ada yang tersentuh dengan burung-burung yang bebas terbang dengan izin Allah di sekitar bukit itu.
 Siap sekali dengan ayat-ayat Al-Quran yang mereka suka.



------------------------

" Allah-lah yang menundukkan laut untukmu agar kapal-kapal dapat berlayar di atasnya dengan perintah-Nya, dan agar kamu dapat mencari sebagian karunia-Nya, dan agar kamu bersyukur "
 Al- Jasiyah:12 



" Bila tengok laut tu, tiba-tiba teringat pasal ayat ni. Nak katanya kat sini, kalau bukan Allah yang tundukkan laut tu, tak dapatlah kapal-kapal ke, sampan ke, nak lalu atas laut tu. Macam-macam benda dalam laut tu yang jadi sumber untuk kita makan, minum air dan macam-macam lagi. Hebat sangat Allah ! Subhanallah.. "

-----------------------

" Sungguh, pada langit dan bumi benar-benar terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang-orang mukmin. Dan pada penciptaan dirimu dan pada makhluk bergerak yang bernyawa yang bertebaran (di bumi) terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) untuk kaum yang meyakini, dan pada pergantian malam dan siang, dan hujan yang diturunkan Allah dari langit, lalu dengan (air hujan) itu dihidupkan-Nya bumi setelah  mati (kering); dan pada perkisaran angin terdapat pula tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang mengerti.."
Al-Jasiyah : 3-5

-----------------------

" Katakanlah (Muhammad), "Seandainya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, maka pasti habislah lautan itu sebelum selesai (penulisan) kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambhan sebanyak itu (pula)."
Al- Kahfi : 109

Kita,
nampak laut tu LUASSSSS sangat,
sampai rasa macam tiada penghujungnya.
'Even' kita sendiri lagi kecil dari laut tu.
Sebesar-besar mana pun,
seluas-luas mana pun,
Penciptanya tentu lagi MAHA BESAR,MAHA HEBAT..
tidak mungkin semua ni terjadi sendirinya bukan?
kalau bukan ada yang menciptanya?

even digambarkan, laut tu tak cukup pun nak isi(tulis) dengan ayat-ayat Allah..
ciptaan laut tu sendiri dah mmg cukup hebat!
siapa yang dapat cipta air laut tu masin, kalau bukan Allah?
siapa yang cipta laut itu berlapis-lapis, sehinggakan ada satu lapisan yang sgt gelap, kalau keluarkan tangan pun tak dapat nak lihat, kecuali jika diberi cahaya oleh Allah ? [24:40]

bermakna,
ayat-ayat Allah berganda-ganda BANYAK dan HEBAT ! 
subhanallah..

Dikaitkan juga laut dengan ilmu..

"Kerdilnya ilmu kita ini di ibaratkan melalui satu perumpamaan yang menyatakan ilmu Allah itu umpama lautan yang terbentang luas, jika di celup jari ke dalam lautan itu lalu diangkat, air laut yang tersisa pada jari itulah ilmu kita, laut yang terbentang luas itulah ilmu Allah."

" Ia hanyalah perbandingan yang menunjukkan kerdilnya kita, agar kita tunduk dan merasa rendah diri terhadap ilmu yang ada dan bukanlah untuk menyatakan bahawa ilmu Allah itu hanya sebanyak lautan yang terbentang luas itu. Sesungguhnya ilmu Allah itu amat luas dan tiada bandingannya biarpun ditambah lautan yang sebanding dengannya. "

Subhanallah...

----------------------------

Kaki-kaki yang sudah hilang lenguhnya, berdiri.
Bersiap sedia untuk menghabiskan lebih kurang suku perjalanan lagi..
Hati-hati itu terasa lebih terisi dengan ayat-ayat cinta Allah yang dikongsi bersama..
ada sesuatu yang bermain-main di minda masing-masing..
mungkin,
'compass setting'
mungkin juga,
 sesuatu yang betul-betul ingin dikorek dan dibawa pulang ke Mesir.

wallahua'lam.. :)

1 comment:

Izyan Hanis said...

girlfren. laen kali letak pic byk sikit :D

btw nice sharing ;p